Tuesday, September 14, 2010

Babi Menyerang Lebuhraya

Alangkah malangnya kaum manusia menjadi minoriti dan terpakasa berkongsi lebuhraya bersama babi-babi di musim perayaan ini.

Babi-babi datang dalam pelbagai bentuk dan rupa, kecil, besar, tua, muda, miskin, kaya, cantik dan buruk.

Sudah nama pun babi, mana mungkin ikut peraturan, maka menyondollah babi babi ini di setiap inci lebuhraya selagi punya ruang, tak kira kiri ataupun kanan. Babi ingin sampai dulu agar dapat berkongsi cerita tentang kehebatan sifat kebabian mereka dengan babi babi yang lain.

Ada juga babi yang membuntuti lubang najis manusia seakan mahu menjilat walhal manusia itu bergerak di jalan yang benar serta mematuhi peratuan.

Sudah nama pun babi, mana mungkin ikut peraturan, maka membeliakkanlah babi akan mata mereka menyuruh manusia ke tepi. Babi tak mungkin faham lorong kecemasan yang di khaskan bila berlaku sesuatu kecelakaan atau kemalangan. Rasmi babi sentiasa dalam cemas dan itu menjustifikasikan sifat egoistik kebabian mereka.

Aku berharap kelak...tindakan tegas akan diambil terhadap babi babi yang bikin susah dan pening di lebuhraya agar kita sebagai manusia dapat menikmati infrastruktur yang kita bayar dengan air mata, darah dan keringat.

Akihir kata, biar jadi minoriti dan tetap serta tegak di jalan yang betul dari menjadi babi biarpun lekas sampai ke destinasi......

Jangan berubah menjadi babi penyondol bila di jalanan...................

No comments: