Monday, July 12, 2010

Day 32 - Pak Yeop's Cafe

sepatutnya aku tulis ni hari jumaat yang lepas tapi tak berkesempatan.....

Pak Yeop's Cafe - Rasa Nusantara Sebenar

Di papan tanda menu tertulis berbagai bagai jenis lauk pauk dan minuman disediakan...
"nasi dagang, mee/bihun sup, nasi ayam, air bandung, air kelapa dan berpuluh-puluh menu yang lain yang aku dah lupa" kalu aku tulis jumaat mungkin aku akan ingat lagi..........

tapi bila aku ingin memesan 2 bihun sup....aku semacam disergah.."ehh ...kat sini tiada sup sup atau goreng gorengan, yang ada cuma nasi ayam....cuba tanya di kedai sebelah mungkin dia orang ada menjualnya"

benda yang aku ingin kisahkan bukanlah pasal tiada makanan seperti yang tertera di papan tanda menu itu....tetapi perihal ketidak tepatan dalam menyatakan informasi dan ini mengelirukan orang.....ini bukannya terjadi pada pak yeop cafe tapi pada kebanyakkan benda yang kita temui....

alamat-alamat serta tanda-tanda yang diberikan kebanyakkan orang dan media amat mengelirukan dan ini seterusnya memberi kesan yang negatif....papan tanda di jalan raya mengelirukan dan menyesatkan, papan tanda untuk mecari lif di gendung gedung agam membeli belah juga menyesatkan....perkataan-perkataan yang keluar dari orang-orang besar (mengikut piawaian manusia biasa), contoh orang besar ...seperti orang politik dan bos anda memang sesat...nampak macam betul dan benar tapi palsu dan akan membunuh kau sebenarnya......tiada yang benar dan jujur dan ikhlas lagi sebenarnya sekarang....dari sekecil kecil keliru dan sesat (seperti pak yeop cafe) dan sebesar besar sesat dan keliru (mengaku jadi nabi)...tiada yang menegah dan melarang...tiada usaha untuk mengurangkan kekeliruan ini....seakan sudah menjadi norma kalau tidak menyatakan hal sebenar dan orang yang berkata benar dan lurus kadang kadang akan dihukum.....

anda di pihak mana....bercakap benar atau jadi pembohong terhormat........

1 comment:

Anonymous said...

setuju dgn pendapat anda; ~ oleh kawan eeessssmaaaaeeelllll